Historia

Kundaliniyogans Historia
Precis som med andra yogaformer är det svårt att veta Kundaliniyogans exakta ursprung. Det är helt omöjligt att se ett direkt nedstigande led till våra tider genom historien eftersom människor som intresserat sig och praktiserat yoga genom tiderna har fått influenser från olika traditioner och lärare.
Vissa säger att Kundaliniyogan växte fram för ca. 5000 år sedan i området kring Tibet, Nepal och Nordindien och att det enligt den indiska mytologin var det guden Shiva som först lärde ut Kundaliniyoga till sin maka Parwati. Många uppger att Kundaliniyogan tillsammans med Layayoga och Tantra tillhör de mest ursprungliga yogaformerna.
Om vi tittar på Kundaliniyogan med moderna ögon kan vi se åtminstone två förgreningar. Den ena förgreningen vet vi på YogaKloster inte så mycket om och väljer därför att inte gå in djupare i, medan den andra förgreningen "Kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan" känner vi till desto mer och sammanfattar det vi vet här nedan.
Precis som med andra yogaformer är det svårt att veta Kundaliniyogans exakta ursprung. Det är helt omöjligt att se ett direkt nedstigande led till våra tider genom historien eftersom människor som intresserat sig och praktiserat yoga genom tiderna har fått influenser från olika traditioner och lärare.
Vissa säger att Kundaliniyogan växte fram för ca. 5000 år sedan i området kring Tibet, Nepal och Nordindien och att det enligt den indiska mytologin var det guden Shiva som först lärde ut Kundaliniyoga till sin maka Parwati. Många uppger att Kundaliniyogan tillsammans med Layayoga och Tantra tillhör de mest ursprungliga yogaformerna.
Om vi tittar på Kundaliniyogan med moderna ögon kan vi se åtminstone två förgreningar. Den ena förgreningen vet vi på YogaKloster inte så mycket om och väljer därför att inte gå in djupare i, medan den andra förgreningen "Kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan" känner vi till desto mer och sammanfattar det vi vet här nedan.
Yogi Bhajan
Yogi Bhajan kom till Los Angeles i slutet av 60-talet från Indien, han var då i 40-års åldern (född 1929) och skulle sedan fram tills sin död 2004 ägna livet åt att sprida Kundaliniyogan i det västerländska samhället. Harbhajan Singh Puri som Yogi Bhajan också hette startade bland annat 3HO (healthy, happy, holy organisation) som på olika sätt idag är en nyckelorganisation för att sprida Kundaliniyogan, organisationen håller i olika event och sprider kunskap om den Kundalinyogiska livsstilen som innefattar allt från yogiskt levende, dagliga rutiner, yogisk diet, barnuppfostran, astrologi, musik etc.). |
Några viktiga organisationer kopplade till Kundaliniyogan
- IKYTA - Är den nationella huvudorganisationen för Kundaliniyoga i världen, den är en global community för lärare. IKYTA har övergripande ansvar över de nationella dotterorganisationerna (NKYTA´s) som finns i många olika länder, närmare bestämt 52 stycken olika länder.
- I Sverige är SKY (Sveriges Kundaliniyogalärares Riksförbund) den nationella dotterorganisationen. För att vara medlem i SKY eller IKYTA behöver man vara internationellt certifierad Kundaliniyoga- och meditationslärare enligt Yogi Bhajan. På SKY´s hemsida kan du bland annat hitta Kundaliniyogalärare runt om i hela Sverige samt information om utbildningsanordnare för den som vill bli Kundaliniyogalärare.
- KRI (Kundaliniyoga Research Institute) är ytterligare en viktig nyckelorganisation som har övergripande ansvar för att lärarutbildningarna runt om i världen ska hålla god kvalité. De har direkt kontakt med alla Teacher Trainers (de som utbildar lärare) och tillhandahåller dem material för att utbildningarna ska ha en enhetlighet oavsett vart i världen man studerar Kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan. KRI godkänner och publicerar de böcker som finns om Kundaliniyoga enligt denna tradition och har ett bibliotek (library of teachings) med utbildningsmateriel från Yogi Bhajan.

Anklagelser mot Yogi Bhajan
I början av 2020 släppte Pamela Dyson f.d. Premka Kaur boken "White Bird in a Golden Cage: My Life with Yogi Bhajan". Pamela började studera Kundaliniyoga med Yogi Bhajan i slutet av 60-talet och blev en hängiven elev och en betydelsefull medlem i communityn. Hon var med i organisationen från det att hon var i 20-års åldern fram till hon var runt 38 år, under dessa år verkade hon och arbetade nära Yogi Bhajan som bland annat sekreterare. BokenWhite Bird in a Golden Cage handlar om hennes och Yogi Bhajans relation och hur hon upplever sig allt mer fången, utnyttjad och isolerad i communityn i synnerhet av honom. Berättelsen visar på en osund och obalanserad relation mellan lärare och elev, där läraren (Yogi Bhajan) missbrukar sin ställning och utövar makt genom sexuellt utnyttjande, manipulation och frihetsberövande.
White Bird in a Golden Cage blev en katalysator för att lyfta på hårt åtdragna lock i Kundaliniyogavärlden och i och med boken kom fler och fler historier upp till ytan från människor som på olika sätt genom åren verkat och vikt sina liv åt communityn. Anklagelserna mot Yogi Bhajan är många och KRI tillsatte därför en extern neutral organisation (An Olive Branch) som har granskat och utrett de olika ärendena som kommit upp, du hittar deras rapport HÄR
Just nu pågår en viktig process i Kundaliniyogans organisationer och även individuellt i oss var och en. Pamela Dayson bok blev en katalysator till att allt fler efter år av tystnad vågat berätta sina historier om övergrepp och utsatthet som vi inte önskar en enda människa ska behöva uppleva. Även många fina historier kommer upp till ytan som en kontrast till det svåra och jobbiga, historier om gemenskap, kärlek och djup andlig praktik.
I början av 2020 släppte Pamela Dyson f.d. Premka Kaur boken "White Bird in a Golden Cage: My Life with Yogi Bhajan". Pamela började studera Kundaliniyoga med Yogi Bhajan i slutet av 60-talet och blev en hängiven elev och en betydelsefull medlem i communityn. Hon var med i organisationen från det att hon var i 20-års åldern fram till hon var runt 38 år, under dessa år verkade hon och arbetade nära Yogi Bhajan som bland annat sekreterare. BokenWhite Bird in a Golden Cage handlar om hennes och Yogi Bhajans relation och hur hon upplever sig allt mer fången, utnyttjad och isolerad i communityn i synnerhet av honom. Berättelsen visar på en osund och obalanserad relation mellan lärare och elev, där läraren (Yogi Bhajan) missbrukar sin ställning och utövar makt genom sexuellt utnyttjande, manipulation och frihetsberövande.
White Bird in a Golden Cage blev en katalysator för att lyfta på hårt åtdragna lock i Kundaliniyogavärlden och i och med boken kom fler och fler historier upp till ytan från människor som på olika sätt genom åren verkat och vikt sina liv åt communityn. Anklagelserna mot Yogi Bhajan är många och KRI tillsatte därför en extern neutral organisation (An Olive Branch) som har granskat och utrett de olika ärendena som kommit upp, du hittar deras rapport HÄR
Just nu pågår en viktig process i Kundaliniyogans organisationer och även individuellt i oss var och en. Pamela Dayson bok blev en katalysator till att allt fler efter år av tystnad vågat berätta sina historier om övergrepp och utsatthet som vi inte önskar en enda människa ska behöva uppleva. Även många fina historier kommer upp till ytan som en kontrast till det svåra och jobbiga, historier om gemenskap, kärlek och djup andlig praktik.
Kundaliniyogans Historia - fortsättning
Förutom anklagelserna har även Kundaliniyogans historia som sådan blivit ifrågasatt, vad vi förstår har KRI som avsikt att utreda även detta. Det är givetvis viktigt att vi som på olika sätt undervisar i Kundalinioygan har en sann varudeklaration.
Eftersom det är mycket olika information som sprider sig på nätet och det därför kan vara svårt att få en sammansatt bild har vi valt att göra en sammanfattning av några delar som känns viktiga för oss.
Har valt att lägga ut informationen i tre delar och i varje del belysa tre lärare som på olika sätt har påverkat och inspirerat Yogi Bhajan och som en följd även påverkat oss alla som undervisar och praktiserar enligt denna tradition. Har även lagt till ytterligare en del med övrig information.
Del 1. Baba Virsa Singh
Del 2. Swami Dhirendra Brahmachari
Del 3. Sant Hazara Singh
Del 4. Övrigt
Förutom anklagelserna har även Kundaliniyogans historia som sådan blivit ifrågasatt, vad vi förstår har KRI som avsikt att utreda även detta. Det är givetvis viktigt att vi som på olika sätt undervisar i Kundalinioygan har en sann varudeklaration.
Eftersom det är mycket olika information som sprider sig på nätet och det därför kan vara svårt att få en sammansatt bild har vi valt att göra en sammanfattning av några delar som känns viktiga för oss.
Har valt att lägga ut informationen i tre delar och i varje del belysa tre lärare som på olika sätt har påverkat och inspirerat Yogi Bhajan och som en följd även påverkat oss alla som undervisar och praktiserar enligt denna tradition. Har även lagt till ytterligare en del med övrig information.
Del 1. Baba Virsa Singh
Del 2. Swami Dhirendra Brahmachari
Del 3. Sant Hazara Singh
Del 4. Övrigt
Del 1 - Baba Virsa Singh

Gobind Saden
Baba Virsa Singh är född 1934 och dog 2007. Han grundade Gobind Saden (https://www.gobindsadan.org) i Indien i slutet av 60-talet, ett center för spirituell praktik genom sikhismens läror.
Yogi Bhajan och Bibiji
Både Yogi Bhajan och hans fru Bibiji var hängivna följare och elever till Baba Virsa Singh.
Yogi Bhajans huvudlärare och Sikhismen
När Yogi Bhajan kom till Amerika i slutet av 60-talet verkar det som att han uppgav Baba Virsa Singh som sin huvudsakliga lärare.I början av 70-talet gjorde Yogi Bhajan en resa med 84 av sina elever till Indien för att bland annat möta Baba Virsa Singh. Verkar som att det uppstod någon slags konflikt mellan Yogi Bhajan och Baba Virsa under deras vistelse. Efter den resan hänvisade inte Yogi Bhajan i lika stor grad till Baba Virsa som en av sina huvudlärare. Flertalet (alla?) av Yogi Bhajan elever konverterade under den här resan till Sikhismen.
Baba Virsa Singh är född 1934 och dog 2007. Han grundade Gobind Saden (https://www.gobindsadan.org) i Indien i slutet av 60-talet, ett center för spirituell praktik genom sikhismens läror.
- Ingen yogalärare
- Hans mission var världsfred och han praktiserade eller undervisade inte i yoga.
- Mantrat Eck Ong Kaar
- Baba Virsa Singh hade en vision/syn under en meditation där han mötte sikhernas 1:a guru, Guru Nanaks son Baba Siri Chand. Han fick utav honom mantrat ”Ek Onkar Satnam Siri WaheGuru” och efter det Baba Virsa gav Naam till både grupper och individer genom mantrat. Här kan du höra Baba Virsa recitera mantrat, ge Naam: https://www.youtube.com/watch?v=PXz0p_X9mwQ och här https://www.youtube.com/watch?v=e3LgU_E5Rxw
Yogi Bhajan och Bibiji
Både Yogi Bhajan och hans fru Bibiji var hängivna följare och elever till Baba Virsa Singh.
Yogi Bhajans huvudlärare och Sikhismen
När Yogi Bhajan kom till Amerika i slutet av 60-talet verkar det som att han uppgav Baba Virsa Singh som sin huvudsakliga lärare.I början av 70-talet gjorde Yogi Bhajan en resa med 84 av sina elever till Indien för att bland annat möta Baba Virsa Singh. Verkar som att det uppstod någon slags konflikt mellan Yogi Bhajan och Baba Virsa under deras vistelse. Efter den resan hänvisade inte Yogi Bhajan i lika stor grad till Baba Virsa som en av sina huvudlärare. Flertalet (alla?) av Yogi Bhajan elever konverterade under den här resan till Sikhismen.
![]()
|
Del 2 - Swami Dhirendra Brahmachari
|
![]()
![]()
|
Del 3 - Sant Hazara Singh
Det är oklart när denne man föddes eller dog. Sant Hazara Singh hänvisas till att vara Yogi Bhajans huvudlärare, den lärare som Kundalinioygan kom från och The Golden Chain är förbunden med. Philip Deslippe säger i sin artikel "From Maharaj to Mahan Tantric: The Construction of Yogi Bhajan's Kundalini Yoga" att Sant Hazara Singh aldrig existerat. Detta bygger han dels på att han försökt spåra honom men inte lyckats hitta en person som stämmer överens med YB´s egen historia om denna man. |
“(42) There were notable Hazara Singhs who were outside the timeline Yogi Bhajan gave for his claimed teacher: a Bhai Hazara Singh who was killed in 1921 and made one of the first two martyrs of the Gudwara Reform Movement, and a Baba Hazara Singh Sevawale, who supervised the building of the Gudwara in Taraori, north of Karnal, in 1970. If there was in fact a reality-based source for Yogi Bhajan’s early teacher, the most likely suspect who comes remotely close to the timeline that Yogi Bhajan established for him was a Sant Hazara Singh from the village Chhote Ghuman. According to the author Dr. Kulwant Singh Khokhar, who frequently met with him and mentioned him in the acknowledgements section of his 1999 book Way of the Saffron Cloud, this Sant Hazara Singh was an uneducated, retired farmer who lived very modestly and barely spoke, a sharp contrast with the tales Yogi Bhajan told of his Sant Hazara Singh.”
(Philips Deslippe artikel)
(Philips Deslippe artikel)
Philip Deslippe hänvisar också till intervjuer med Yogi Bhajan under 68-70-talet där YB berättar att han gjort yoga i 22 år dvs. från 18 års ålder. Även Beads of Truth, som om vi förstår det rätt var en tidning som Yogi Bhajans organisation själv tryckte, har skrivit det. Den historia som vi lärare blivit lärda är att Yogi Bhajan blev utsedd till ”mästare i Kundaliniyoga” från Sant Hazara Singhnär han var 16 år och att han innan dess gjort Kundaliniyoga sedan barnsben (8år-ålder).
|
3HO/KRI/IKYTA (framförallt vad vi kan se, Shanti Kaur Khalsa som är VD för Akal Security) har under de senaste åren gått ut med information och berättelser om Sant Hazara Singh historia. De har berättat om Sant Hazara Singh egen lärare (Baba Sohan Singh), vart Sant Hazara Singh kom ifrån, hur han träffade sin lärare under svåra förhållanden och sedan följde honom genom livet etc.
|
Inga bevis på att Sant Hazara Singh varit yogautövare
- Dock säger även 3HO/KRI/IKYTA att de inte kan hitta bevis på att Sant Hazara Singh har varit yogautövare, Sant Hazara Singh egen lärare Sant baba Sohan Singh var inte yogi utan om vi förstår det rätt, Sikh. Shanti Kaur Khalsa beskriver själv i artikel ”Sant Hazara Singh, Yogi Bhajan’s First Teacher. Where did he come from?” 1 nov 2017 följande: ”It is still a mystery where and when Sant Hazara Singh learned Kundalini Yoga. And, there is no indication that Sant Hazara Singh studied yoga from Baba Sohan Singh. This is part of the story that, by Guru’s grace, is yet to unfold.”
Shanti Kaur säger sig ha hittat släktningar till Sant Hazara Singh
- Shanti Kaur Khalsa berättar också att hon hittat en släkting till Sant Hazara Singh (son sonen Karanbir Singh Chhina som bor i närheten av Chandigarh i India) och att denne man bekräftat släktskapet. Halva artikeln går att hitta i dag men den andra halvan finns inte längre tillgänglig på nätet. Hon beskriver även detta i den mailkonversation med Jai Gopal Kaur (IKYTA) som jag har tagit del av. Shanti Kaurs artikel hittar du HÄR.
Titeln Mahan Tantric
- Yogi Bhajan säger att han blev utnämnd att bli Mahan Tantric av Sant Hazara Singh efter att titeln under några år innehafts av Lama Lilan Po, en tibetansk munk som även han sägs ha studerat under Sant Hazara Singh. Pamela Saharah Dyson berättar under en intervju att hon minns det som att Yogi Bhajan sagt att han fick en vision under en meditationsstund där han fick till sig titeln Mahan Tantric. En del personer påstår att Lama Lilan Po aldrig funnits medan en annan säger sig ha hittat bevis på denne mans historia.
Del 4 - Övrigt
- Under en period (på 90-talet tror vi) fanns det ett system för Kundaliniyogalärare att bygga sina egna kundaliniyoga pass (med godkännande av Yogi Bhajan). Tror att det var Nirvair Singh Khalsa som föreslog systemet, men är inte säker, vet att han använda sig av det i alla fall. Det var som ett färgschema där olika övningar var kodade i olika färger och så länge man satt övningarna i rätt ordning utifrån färgerna fick man skapa egna pass. Det var ett flertal kundaliniyogalärare som använde sig av detta system och alltså skapade egna Kundaliniyogapass. Men det togs bort efter ett tag och IKYTA var sedan mån om att det endast skulle vara YB´s pass som låg offentligt. Vet ej hur man kan skilja på YB´s pass och andras men oftast står det Yogi Bhajans namn samt årtal när han lärde ut en viss Kriya så det borde visa på om det är hans pass eller inte.
- Yogi Bhajan sägs vara doktor i kommunikations psykologi. Under level 2 utbildningen ”Conscious communication” visas en film där han bland annat pratar om hur det tog honom endast 4-6månader (kommer inte exakt ihåg hur många månader han säger att det tog) att skriva sin doktorsavhandling ”Communication: Liberation or Condemnation”, detta på grund av hans extraordinära förmågor som yogi. I manualens study guide (s. 10) som man får till utbildningen, där man kan följa med i vad som sägs i filmen genom att läsa är just det stycket när han pratar om att det tog så kort tid att skriva avhandlingen inte med.
- Yogi Bhajan doktorsavhandling ”Communication: Liberation or Condemnation” finns på nätet och vi har betalat via en sida som heter Scribd för att ladda ner den. Tidigare när jag stött på doktorsavhandlingar har de varit oerhört gedigna arbeten, tjocka böcker. Den man får ner på nätet från Scribd är något helt annat. Kan ha missförstått att det är detta som är just avhandlingen men det är så vi tolkar det. Går även att köpa från SatNam.de HÄR
- Det verkar även som att historien vi lärare m.fl. fått berättat att Yogi Bhajan skurade tempelgolven i Golden Temple i Amritsar kanske inte stämmer. Philip Deslippe skriver i sin artikel att Yogi Bhajan med familj bodde och arbetade omkring 50 mil från Golden Temple under denna period (Yogi Bhajan arbetade då på en flygplats i New Delhi).